logo

Carlotta - the museum database

Anagrius Tomas, Tomas Anagrius

Object description
Konstfack i Stockholm 1956-1961. Egen verkstad i Alingsås 1963-1967. Sedan 1967 egen ateljé i Kvidinge, fd Kvidinge Keramik.
Object description

"Tomas Angrius är en av få svenska keramiker som utveclat det traditionella krukmakeriet till ett nytt modernt uttryck. Hans djupa förankring i lergodstraditionen och förtrogenhet med det traditionella landsbygdskrukmakeriet har han förenat med stor keramisk kunskap, både i utövandets teori och praktik." 'Att måla stora fat med engober vått i vått, är en utmaning. Allt måste ske mycket snabbt och ingenting kan ändras eller tas bort. Det fria hornmåleriet i den äldre krukmakarproduktionen är det som inspirerar mest. Där kommer konstnärligheten och skickligheten bäst till uttryck.' Den skånska och hallndsla krukmakartraditionen i allmänhet och Kvidingebygdens i synnerhet är hans inspirationskällor. Fågeln och fisken, antingen målad eller formad skulpturalt, är en del av de folkliga dekorelement som han fört med in i sina fat och kannor. Tekannornas lekfulla form, där drycken kan hällas från flra pipar, har ett släktskap med historiens gyckelkrus. Det är ett nytt modernt konstnärligt uttryck i ett anspråkslöst, ålderdomligt material som lergodset. Känslan av lekfull skaparglädje, som man kan finna i de gamla krukmästarnas fat, krukor och kannor, känns igen i Tomas keramik som ett förtroligt samtal med historien."

Utställningstext Formfröjd

Visat namn
Anagrius Tomas; Tomas Anagrius
Förekommer som
Konstnär/Formgivare; Förvärvat från; Tillverkare; Annan anknytning
Verksamhet
keramik
Förnamn
Tomas
Efternamn
Anagrius
Tidpunkt - Födelse
1939
Årtal - Verksamhet
1963-
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Härad
Södra Åsbo
Kommun
Åstorp
Socken
Kvidinge
Persontext
Konstfack i Stockholm 1956-1961. Egen verkstad i Alingsås 1963-1967. Sedan 1967 egen ateljé i Kvidinge, fd Kvidinge Keramik.;

"Tomas Angrius är en av få svenska keramiker som utveclat det traditionella krukmakeriet till ett nytt modernt uttryck. Hans djupa förankring i lergodstraditionen och förtrogenhet med det traditionella landsbygdskrukmakeriet har han förenat med stor keramisk kunskap, både i utövandets teori och praktik." 'Att måla stora fat med engober vått i vått, är en utmaning. Allt måste ske mycket snabbt och ingenting kan ändras eller tas bort. Det fria hornmåleriet i den äldre krukmakarproduktionen är det som inspirerar mest. Där kommer konstnärligheten och skickligheten bäst till uttryck.' Den skånska och hallndsla krukmakartraditionen i allmänhet och Kvidingebygdens i synnerhet är hans inspirationskällor. Fågeln och fisken, antingen målad eller formad skulpturalt, är en del av de folkliga dekorelement som han fört med in i sina fat och kannor. Tekannornas lekfulla form, där drycken kan hällas från flra pipar, har ett släktskap med historiens gyckelkrus. Det är ett nytt modernt konstnärligt uttryck i ett anspråkslöst, ålderdomligt material som lergodset. Känslan av lekfull skaparglädje, som man kan finna i de gamla krukmästarnas fat, krukor och kannor, känns igen i Tomas keramik som ett förtroligt samtal med historien."

Utställningstext Formfröjd

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.