logo

Carlotta - the museum database

Osslund Helmer

Object description

Född i Tuna, Medelpad, död i Stockholm. Svensk konstnär/målare. Han föddes som Åslund, och var bror till Frida Åslund, men ändrade sitt namn till Osslund vid flytten till Amerika, för att det språkmässigt skulle se bättre ut. Efter avlagd studentexamen reste han till USA för att försörja sig som svarvare i Boston. Han återvände hem och började studerade på Tekniska skolan och Konstnärsförbundets målarskola i Stockholm. Sommaren 1889 blev han anställd som dekoratör vid Gustavsberg porslinsfabrik. Han företog en studieresa till Paris och London där han uppmärksammade Constables och Turners måleri och började 1892 på allvar med sitt måleri. Han började utbilda sig vidare på Académie Corarossi, där han mötte Paul Gauguin som var hans lärare en tid. Det blev en vändpunkt för honom. Rastlös som han var begav han sig till Bonn 1894 därefter till Holland och Skottland. Han börjar känna vart han vill komma med sitt måleri och beger sig till Norrland. Han försöker uppnå monumentala effekter. Går upp i färg. Verksam vid Höganäsfabriken vintern 1897 till eftersommaren 1898. 1899 vidareutbildar han sig på Pontus Fürstenbergs bekostnad vid Konstnärsförbundets skola. Han målar i Hälsingland, från Indalsälven och 1909 är han i Lappland och motivens ödemarkskänsla blir förtätade. 1905 kommer han i kontakt med Leander Engström, som blev påverkad av hans måleri.

Han ställde ut i Sundsvall och Gävle 1905 och Norrköping 1907, Konstnärshuset i Stockholm 1909, som blev ett genombrottsår för honom. 1910 beger han sig åter iväg på resa till Italien, Tunisien Alger och Spanien.

Hemma igen bosätter han sig i Nordingråtrakten och målar Stora sjöfallet. 1914 målar han en mycket stor tavla för aulan i Gävle läroverk, Höstafton vid Stora Sjöfallet.

Han utvecklades från realist till en dekorativ expressionist och från att använda sig av ett traditionellt perspektiv övergår han till att arbeta i plan. Han benämnes som, Norrlandsmålaren. Han var även keramiker från Gustavsbergstiden.

Representerad: Flicka från Skottland 1895, Höstafton Nordingrå 1910 i Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Muséet i Stockholm, med ett par figurkompositioner i Malmö Museum med Islossning vid Indalsälven, i Göteborgs Konstmuseum, Landskap målat 1915- 1920 Prins Eugens Waldemarsudde, i Norrköpings, Örebro, Östersunds, Gävle muséer, samt i många privata samlingar.

Visat namn
Osslund Helmer
Signatur
HO
Förekommer som
Konstnär/Formgivare; Annan anknytning
Förnamn
Helmer
Efternamn
Osslund; Åslund [född]
Levnadsår
1866-09-22-1938-07-11
Personnamn - Annan anknytning
Gustavsberg [1889]; KSAL; Höganäsbolaget [1897-1898]
Land
Sverige
Landskap
Medelpad
Stad
Sundsvall
Gård
Danielsberg
Gruppering
Regis 2005; Regis 2011
Persontext

Född i Tuna, Medelpad, död i Stockholm. Svensk konstnär/målare. Han föddes som Åslund, och var bror till Frida Åslund, men ändrade sitt namn till Osslund vid flytten till Amerika, för att det språkmässigt skulle se bättre ut. Efter avlagd studentexamen reste han till USA för att försörja sig som svarvare i Boston. Han återvände hem och började studerade på Tekniska skolan och Konstnärsförbundets målarskola i Stockholm. Sommaren 1889 blev han anställd som dekoratör vid Gustavsberg porslinsfabrik. Han företog en studieresa till Paris och London där han uppmärksammade Constables och Turners måleri och började 1892 på allvar med sitt måleri. Han började utbilda sig vidare på Académie Corarossi, där han mötte Paul Gauguin som var hans lärare en tid. Det blev en vändpunkt för honom. Rastlös som han var begav han sig till Bonn 1894 därefter till Holland och Skottland. Han börjar känna vart han vill komma med sitt måleri och beger sig till Norrland. Han försöker uppnå monumentala effekter. Går upp i färg. Verksam vid Höganäsfabriken vintern 1897 till eftersommaren 1898. 1899 vidareutbildar han sig på Pontus Fürstenbergs bekostnad vid Konstnärsförbundets skola. Han målar i Hälsingland, från Indalsälven och 1909 är han i Lappland och motivens ödemarkskänsla blir förtätade. 1905 kommer han i kontakt med Leander Engström, som blev påverkad av hans måleri.

Han ställde ut i Sundsvall och Gävle 1905 och Norrköping 1907, Konstnärshuset i Stockholm 1909, som blev ett genombrottsår för honom. 1910 beger han sig åter iväg på resa till Italien, Tunisien Alger och Spanien.

Hemma igen bosätter han sig i Nordingråtrakten och målar Stora sjöfallet. 1914 målar han en mycket stor tavla för aulan i Gävle läroverk, Höstafton vid Stora Sjöfallet.

Han utvecklades från realist till en dekorativ expressionist och från att använda sig av ett traditionellt perspektiv övergår han till att arbeta i plan. Han benämnes som, Norrlandsmålaren. Han var även keramiker från Gustavsbergstiden.

Representerad: Flicka från Skottland 1895, Höstafton Nordingrå 1910 i Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Muséet i Stockholm, med ett par figurkompositioner i Malmö Museum med Islossning vid Indalsälven, i Göteborgs Konstmuseum, Landskap målat 1915- 1920 Prins Eugens Waldemarsudde, i Norrköpings, Örebro, Östersunds, Gävle muséer, samt i många privata samlingar.

Litteratur och arkivhänvisning
Svenskt Konstnärslexikon, Allhems Förlag 1952-1967, volym IV, sida 338.; sv.wikipedia.org; www.lexikonettamanda.se