logo

Carlotta - the museum database

Johnson Ivar, Johnsson Ivar

Object description
Elev vid Konstslöjdanstalten från januari 1904 till juli 1905, trä- och metallfacket.
Object description

Ivars far Ola Johnsson var stuteriföreståndare vid Vittskövle gods. Ivar växte upp på stuteriet tillsammans med sin mor Ingrid Mathilda Ingvarsson, sin far och sin äldre bror Otto John (1881-1948) och gick i folkskolan där.

År 1902 började han vid konstindustriella skolan vid Kulturhistoriska museet i Lund och utbildade sig till möbelarkitekt. Han hade sparat ihop pengarna själv. Det var nu som Johnson träffade bildhuggaren Henry Nilsson (1882–1922) som också kallades för bildhuggaren från Gulastorp. Hans intresse för modellering och skulptur väcktes fullt ut och år 1906 reste han till Stockholm för att börja på Tekniska skolan (nuvarande Konstfack). Ivar Johnsson utbildade sig på Tekniska skolan i Stockholm och år 1908 tog han sin examen där och fortsatte åren 1908–1911 på Konstakademien i Stockholm, samt i Paris 1911–1912. Han fick Konstakademiens kanslersmedalj för en träskulptur. Direkt efter sin examen från Konstakademien reste han på resestipendium till Paris där han stannade ett år.

I Paris blev han nu inspirerad av Maillol som han tog till sig, fastän med sin egen "touch". Detta visar sig till exempel i skulpturen "Kvinnohuvud" från 1912. Han återvände kort till Sverige, där han gifte sig med textilkonstnärinnan Svanhild (kallades för Vavi) Elina Maria Schlyter (1887-1971). De fick sonen Tomas. 1913 reste Ivar Johnsson och Vavi till Italien, där han nu med en stor nyfikenhet och intresse tog del av det senaste inom konsten. Redan år 1914 blev de dock tvungna att återvända till Sverige på grund av första världskriget, men de bosatte sig ett kort tag i Köpenhamn. Johnsson fick uppdrag i samband med Tekniska skolans nybyggnation och de reste därför dock snart till Stockholm. Vid Tekniska skolan fick han en tjänst som lärare 1918 och 1922 blev han ledamot av Konstakademien.

Ivar var medlem av konstnärsgruppen de tolv. Från 1920 fram till sin död 1970 bodde han på malmgården Heleneborg på Södermalm i Stockholm, där han också hade sin ateljé. Han startade utbildning i materialkunskap för skulptur som lärare på Kungliga Konsthögskolan.

Visat namn
Johnson Ivar; Johnsson Ivar
Förekommer som
Annan anknytning; Konstnär/Formgivare; Tillverkare
Förnamn
Ivar
Efternamn
Johnson
Levnadsår
1885-1970
Personnamn - Annan anknytning
KSAL
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Stad
Kristianstad [född]; Stockholm [död]
Gruppering
Regis 2020
Persontext
Elev vid Konstslöjdanstalten från januari 1904 till juli 1905, trä- och metallfacket.;

Ivars far Ola Johnsson var stuteriföreståndare vid Vittskövle gods. Ivar växte upp på stuteriet tillsammans med sin mor Ingrid Mathilda Ingvarsson, sin far och sin äldre bror Otto John (1881-1948) och gick i folkskolan där.

År 1902 började han vid konstindustriella skolan vid Kulturhistoriska museet i Lund och utbildade sig till möbelarkitekt. Han hade sparat ihop pengarna själv. Det var nu som Johnson träffade bildhuggaren Henry Nilsson (1882–1922) som också kallades för bildhuggaren från Gulastorp. Hans intresse för modellering och skulptur väcktes fullt ut och år 1906 reste han till Stockholm för att börja på Tekniska skolan (nuvarande Konstfack). Ivar Johnsson utbildade sig på Tekniska skolan i Stockholm och år 1908 tog han sin examen där och fortsatte åren 1908–1911 på Konstakademien i Stockholm, samt i Paris 1911–1912. Han fick Konstakademiens kanslersmedalj för en träskulptur. Direkt efter sin examen från Konstakademien reste han på resestipendium till Paris där han stannade ett år.

I Paris blev han nu inspirerad av Maillol som han tog till sig, fastän med sin egen "touch". Detta visar sig till exempel i skulpturen "Kvinnohuvud" från 1912. Han återvände kort till Sverige, där han gifte sig med textilkonstnärinnan Svanhild (kallades för Vavi) Elina Maria Schlyter (1887-1971). De fick sonen Tomas. 1913 reste Ivar Johnsson och Vavi till Italien, där han nu med en stor nyfikenhet och intresse tog del av det senaste inom konsten. Redan år 1914 blev de dock tvungna att återvända till Sverige på grund av första världskriget, men de bosatte sig ett kort tag i Köpenhamn. Johnsson fick uppdrag i samband med Tekniska skolans nybyggnation och de reste därför dock snart till Stockholm. Vid Tekniska skolan fick han en tjänst som lärare 1918 och 1922 blev han ledamot av Konstakademien.

Ivar var medlem av konstnärsgruppen de tolv. Från 1920 fram till sin död 1970 bodde han på malmgården Heleneborg på Södermalm i Stockholm, där han också hade sin ateljé. Han startade utbildning i materialkunskap för skulptur som lärare på Kungliga Konsthögskolan.

Litteratur och arkivhänvisning
Kulturens årsbok 1982, s. 56.