logo

Carlotta - the museum database

Richter Marianne, Richter Lindroth Marianne

Object description
Inledde efter studier vid Konstfacksskolan både en verksamhet som textilkonstnär och som keramiker. Det textila området skulle dominera hennes konstnärliga bana. Hon var en tid, 1939-1942, knuten till Kronobergs läns hemslöjd, lärare vid Konstfackskolan och från 1949 facklärare där i konstsömnad och fackteckning. Redan 1942 knöts hon av Barbro Nilsson till Märta Måås-Fjetterström AB. Hennes arbeten sprakar av färg och gärna låter hon sig inspireras av den samtida konsten. Det kan vara Paul Klees spröda kompositioner eller Picassos mer storvulna tilltal. Hennes "Tuppamattan" komponerad 1949 visar något nytt inom gobelängtekniken. Den vävdes i Båstad och förvärvades av Nationalmuseum. Marianne Richter varierar triangelmotivet i tuppkropparna och deras kronliknande kammar och den kraftiga inramningen veckas upp likt rölakansviggarna i äldre skånska dynor eller som tegeltaken på Märta Måås-Fjetterströms långa och bonadssmala "Tomegapsgatan" i rölakan från 1905 (deponerad på Malmö museer). Bildväven fick ytterliggare ett dekorativt element och koncentrationen på färgen kunde få Marianne Richters arbeten att gnistra likt orientaliska gömmor.
Visat namn
Richter Marianne; Richter Lindroth Marianne
Förekommer som
Förvärvat från; Konstnär/Formgivare; Avbildad person
Förnamn
Marianne
Efternamn
Lindroth [gift]; Richter [född]
Levnadsår
1916-2010
Namn - Annan anknytning
AB MMF
Levnadsår
1942- [MMF AB], 1873-06-17-1941, 1873-1941
Årtal - Verksamhet
1919-1941
Källor, Wikipedia - beskrivs av
sv.wikipedia.org
Land
Sverige
Persontext
Inledde efter studier vid Konstfacksskolan både en verksamhet som textilkonstnär och som keramiker. Det textila området skulle dominera hennes konstnärliga bana. Hon var en tid, 1939-1942, knuten till Kronobergs läns hemslöjd, lärare vid Konstfackskolan och från 1949 facklärare där i konstsömnad och fackteckning. Redan 1942 knöts hon av Barbro Nilsson till Märta Måås-Fjetterström AB. Hennes arbeten sprakar av färg och gärna låter hon sig inspireras av den samtida konsten. Det kan vara Paul Klees spröda kompositioner eller Picassos mer storvulna tilltal. Hennes "Tuppamattan" komponerad 1949 visar något nytt inom gobelängtekniken. Den vävdes i Båstad och förvärvades av Nationalmuseum. Marianne Richter varierar triangelmotivet i tuppkropparna och deras kronliknande kammar och den kraftiga inramningen veckas upp likt rölakansviggarna i äldre skånska dynor eller som tegeltaken på Märta Måås-Fjetterströms långa och bonadssmala "Tomegapsgatan" i rölakan från 1905 (deponerad på Malmö museer). Bildväven fick ytterliggare ett dekorativt element och koncentrationen på färgen kunde få Marianne Richters arbeten att gnistra likt orientaliska gömmor.

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.