logo

Carlotta - the museum database

Björkman Martin :: amanuens

Object description

Mejl från Jonas Björkman, 2022-01-10:

"Hej!

Jag har på sistone släktforskat lite och försökt ta reda på mer om min farfars farbror Martin Björkman. Jag har tidigare fragmentariskt hört att han höll på med broderi. Nu tror jag mig ha kommit fram till att han var verksam vid Konstslöjdsanstalten i Lund kring förra sekelskiftet. Han bodde en period på nummer 35C, som benämns Kulturhistoriska föreningen, där även en intendent Karlin bor. Även ett par amanuenser och senare Märta Måås-Fjetterström är skrivna på samma adress. Björkman använder yrkesbeteckningen slöjdlärare här och under några år kring sekelskiftet.

Från årsskiftet 1903-1904 överförs han till "obefintlighetsregistret" för att ett år senare dyka upp i Stockholm. Först som slöjdlärare, men senare bokhållare och kontorist. 1909 verkar han ha utvandrat till USA, och jag tror att det är han som jag hittat 1945 dör i Chicago, utan att efterlämna barn eller änka. Under åren i USA verkar han åtminstone delvis ha försörjt sig på textil formgivning, grafisk formgivning, reklam och liknande. Inget tyder dock på några större framgångar.

Glädjande nog fick jag nyligen några träffar i ert digitala arkiv där Martin Björkman nämns som upphovsman. Det verkar vara arkiv som gåtts igenom så sent som 2020.

Hur som helst har jag nu ett par textilier som jag är ganska säker (men har tyvärr inga "bevis") på är utförda av Martin Björkman och som jag tycker är väldigt fina. Jag bifogar ett par bilder. Jag har även ett handfärglagt foto av en bonad som på baksidan har en kortfattad notering att den skulle vara utförd av Martin Björkman. Eventuellt finns denna bonad i era samlingar, men jag har inte hittat den digitalt. Färgläggningen kan vara gjord av min farfar Andreas Björkman som var konstnär. Eller kanske snarare av min farfars mor, Valborg Björkman (född 1876, avliden 1980, så jag har träffat henne ett flertal gånger), vilket skulle vara mer troligt med tanke på det pedantiska sätt på vilket färgläggningen är utförd.

Det vore kul om det gick att bekräfta att det är samme Martin Björkman som är min släkting som den som nämns i ert arkiv. Samt om det gick att komplettera uppgifterna kring honom, både i ert arkiv och i min släktforskning. Jag har svårt att förstå hur han utbildat sig till exempel. Han är ganska länge skriven i Billinge hos sin mor prästänkan, och kallar sig "Slöjdare" när han flyttar till Lund 1895. Innan dess har han från 1883 bott några år i Östersund och där arbetat som bokhållare. 11/11 1886 noteras att han är utflyttad från Billinge igen, och jag kan inte få det till annat än att det står till "Södra Ryssland". Ännu har jag inte hittat mer om det, eller när han återkom eller om han över huvud taget reste.

Med vänliga hälsningar Jonas Björkman, Hornsgatan 71, Stockholm"

Svar till Jonas Björkman, 2022-01-11:

"Hej Jonas,

Intressant – och visst är det samme Martin Björkman som varit på KSAL (Konstslöjdanstalten) och anställd som amanuens på Kulturen. Jag fick en fråga om honom så sent som i mitten av augusti förra året, ang. ett broderi som finns på Gamlegård i Billinge (hembygdsföreningens gård) som de trodde var utfört av din släkting, vilket det med all sannolikhet är.

Tyvärr har vi inte så hemskt mycket info om Martin Björkman, ev. kan det finns mer i Kulturens arkiv, men det är ett ganska omfattande arbete att gå igenom hela arkivmaterialet – och tyvärr finns det inte tid inom våra ordinarie tjänster för den typen av insatser. Men jag kan glädja dig med att det pågår akademisk forskning på KSAL, dels en kommande doktorsavhandling (Kerstin Lind, Linköpings universitet), dels två andra projekt som drivs av Ludwig Qvarnström resp. Lizette Gradén (båda Lunds universitet).

Den information jag har lyckats hitta ang Martin Björkman kommer ur en bok utgiven som festskrift till Kulturens femtioårsjubileum. Enligt uppgifterna där ska Martin Björkman ha varit född 1864 (dock ingen uppgift om födelseort), han var anställd på Kulturen 1898-1902, dels som extra ordinarie amanuens (museitjänsteman), dels som slöjdlärare på sydsvenska konstslöjdslotteriet och Konstslöjdanstalten (KSAL). Både den senare och lotteriet drevs av Kulturen. I den ovan nämnda boken nämns Martin Björkman vid ett par tillfällen, han benämns som mönstertecknare och ska bl a ha ägnat sig åt plattsöms- och applikationsbroderi. Efter att Halmstadsutställningen 1901 var slut skickades en kollektion med textilier som Kulturen visat på utställningen vidare till Stockholm för att säljas av Robert Ditzinger AB Robert Ditzinger – Wikipedia däribland en gobeläng med titeln ”Natt” som Martin Björkman tecknat mönstret till. Det var knappast han själv som vävt den utan säkert någon av alla de skickliga väverskor som Kulturen brukade använda sig av (både elever vid KSAL och duktiga väverskor s.a.s. ”utanför huset” som anlitades för att i sina hem väva på uppdrag av KSAL och lotteriet). Det kan ev. finnas mer information om dessa textilier i denna bok: LIBRIS - Nordiska museets utställning ... (kb.se)

Året innan, 1900, gick den stora världsutställningen i Paris av stapeln. Dit skickade Kulturen inte några alster, men däremot gav Kulturen, enligt uppgifter i samma festskrift, reseanslag till flera olika konsthantverkare/slöjdare för att de skulle kunna åka till Parisutställningen. Deras namn står inte i boken, men en ”brodör” (alltså inte en kvinna) uppges vara en av dem som fått reseanslag. Det är mycket troligt att det avser Martin Björkman då det inte verkar troligt att Kulturen och Konstslöjdanstalten haft kontakt med särskilt många män som ägnade sig åt broderikonst (även om det var betydligt vanligare vid den tiden att män ägnade sig åt broderi).

Jag våga inte svära på att de två broderierna du bifogat bilder på är av Martin Bjrökman, men det är ju väldigt troligt. Den mindre duken är väldigt söt, men påminner inte om direkt om något jag vet att jag sett i Kulturens samlingar, däremot alster nr två mot grön botten. När jag såg bilden var det direkt något som ”sa pling” i mitt huvud. Jag vet att jag sett ett broderi mkt likt detta i vårt magasin. Tyvärr är det med all sannolikhet inte fotograferat och jag har inte lyckats identifiera föremålets inventarienummer. När det gäller applikationsbroderiet som är avbildat på din tredje bild så vet jag (tack vare mejlen ang broderiet som finns i Gamlegård i Billinge) att det ingår i Malmö museers samlingar. Det har inventarienummer MM 050471 och det finns att se här: Kringla - bonad, väggbonad

Jag bifogar en bild av broderiet som finns i Gamlegård i Billinge och en sida ur den ovannämnda festskriften som avbildar Martin Björkmans alster. De fina applikationsbroderierna visar på en stor teknisk skicklighet men är ju i uttrycket helt annorlunda än Martin Björkmans senare alster och de exempel du skickat. Kulturens grundare Georg J:som Karlin var mycket intresserad av skånsk allmoge och dräkt – kanske var det intresset något han och Martin Björkman hade gemensamt och kanske var det så att Karlin först uppmärksammade Björkmans applikationsbroderier med avbildade allmogedräkter? Det är svårt att veta – men är en spekulation.

Vänliga hälsningar,

Karin Hindfelt

Object description

Mejl från Jonas Björkman, 2022-01-27: "Hej! Tack, det var verkligen kul att få detta svar! Ursäkta att jag inte svarat lika snabbt. Vilket imponerande kunnigt och snabbt svar om denna person som jag trodde gått helt under radarn, men kanske får vara med på ett litet hörn i kommande forskning. Jag ska försöka spana in forskningen framöver. Det kanske tar ett tag innan de är klara.

Martin Theodor Björkman föddes 30 november 1873 i Kristianstad som son till kyrkoherde Nils Björkman och hans hustru Wilhelmina f. Håkansson. Modern dog redan 1879 och fadern gifte då om sig och fick tre nya barn. Martin är noterad som bokhållare eller kontorist och bor ett par år i Östersund under 80-talet. Fadern dör 1890 och snart söker han sig till Lund. Jag vet att hans svägerska Valborg Björkman (född Bruzelius 1876-1980) tyckte mycket om de bägge yngre bröderna till hennes make, Martin och Josef, kanske delvis på grund av delat intresse kring textil och bild.

Med vänliga hälsningar Jonas Björkman"

Visat namn
Björkman Martin
Signatur
MB [monogram]
Förekommer som
Förvärvat från; Annan anknytning; Tillverkare; Konstnär/Formgivare
Förnamn
Martin
Efternamn
Björkman
Namn - Annan anknytning
KSAL
Årtal - Verksamhet
1897-1933 [Fackskolan för textilslöjd (-1939 vävkursen)], 1900-1934 [Fackskolan för trä- och metallslöjd]
Titel - Personens
amanuens
Land
Sverige
Landskap
Skåne
Härad
Torna
Persontext

Mejl från Jonas Björkman, 2022-01-10:

"Hej!

Jag har på sistone släktforskat lite och försökt ta reda på mer om min farfars farbror Martin Björkman. Jag har tidigare fragmentariskt hört att han höll på med broderi. Nu tror jag mig ha kommit fram till att han var verksam vid Konstslöjdsanstalten i Lund kring förra sekelskiftet. Han bodde en period på nummer 35C, som benämns Kulturhistoriska föreningen, där även en intendent Karlin bor. Även ett par amanuenser och senare Märta Måås-Fjetterström är skrivna på samma adress. Björkman använder yrkesbeteckningen slöjdlärare här och under några år kring sekelskiftet.

Från årsskiftet 1903-1904 överförs han till "obefintlighetsregistret" för att ett år senare dyka upp i Stockholm. Först som slöjdlärare, men senare bokhållare och kontorist. 1909 verkar han ha utvandrat till USA, och jag tror att det är han som jag hittat 1945 dör i Chicago, utan att efterlämna barn eller änka. Under åren i USA verkar han åtminstone delvis ha försörjt sig på textil formgivning, grafisk formgivning, reklam och liknande. Inget tyder dock på några större framgångar.

Glädjande nog fick jag nyligen några träffar i ert digitala arkiv där Martin Björkman nämns som upphovsman. Det verkar vara arkiv som gåtts igenom så sent som 2020.

Hur som helst har jag nu ett par textilier som jag är ganska säker (men har tyvärr inga "bevis") på är utförda av Martin Björkman och som jag tycker är väldigt fina. Jag bifogar ett par bilder. Jag har även ett handfärglagt foto av en bonad som på baksidan har en kortfattad notering att den skulle vara utförd av Martin Björkman. Eventuellt finns denna bonad i era samlingar, men jag har inte hittat den digitalt. Färgläggningen kan vara gjord av min farfar Andreas Björkman som var konstnär. Eller kanske snarare av min farfars mor, Valborg Björkman (född 1876, avliden 1980, så jag har träffat henne ett flertal gånger), vilket skulle vara mer troligt med tanke på det pedantiska sätt på vilket färgläggningen är utförd.

Det vore kul om det gick att bekräfta att det är samme Martin Björkman som är min släkting som den som nämns i ert arkiv. Samt om det gick att komplettera uppgifterna kring honom, både i ert arkiv och i min släktforskning. Jag har svårt att förstå hur han utbildat sig till exempel. Han är ganska länge skriven i Billinge hos sin mor prästänkan, och kallar sig "Slöjdare" när han flyttar till Lund 1895. Innan dess har han från 1883 bott några år i Östersund och där arbetat som bokhållare. 11/11 1886 noteras att han är utflyttad från Billinge igen, och jag kan inte få det till annat än att det står till "Södra Ryssland". Ännu har jag inte hittat mer om det, eller när han återkom eller om han över huvud taget reste.

Med vänliga hälsningar Jonas Björkman, Hornsgatan 71, Stockholm"

Svar till Jonas Björkman, 2022-01-11:

"Hej Jonas,

Intressant – och visst är det samme Martin Björkman som varit på KSAL (Konstslöjdanstalten) och anställd som amanuens på Kulturen. Jag fick en fråga om honom så sent som i mitten av augusti förra året, ang. ett broderi som finns på Gamlegård i Billinge (hembygdsföreningens gård) som de trodde var utfört av din släkting, vilket det med all sannolikhet är.

Tyvärr har vi inte så hemskt mycket info om Martin Björkman, ev. kan det finns mer i Kulturens arkiv, men det är ett ganska omfattande arbete att gå igenom hela arkivmaterialet – och tyvärr finns det inte tid inom våra ordinarie tjänster för den typen av insatser. Men jag kan glädja dig med att det pågår akademisk forskning på KSAL, dels en kommande doktorsavhandling (Kerstin Lind, Linköpings universitet), dels två andra projekt som drivs av Ludwig Qvarnström resp. Lizette Gradén (båda Lunds universitet).

Den information jag har lyckats hitta ang Martin Björkman kommer ur en bok utgiven som festskrift till Kulturens femtioårsjubileum. Enligt uppgifterna där ska Martin Björkman ha varit född 1864 (dock ingen uppgift om födelseort), han var anställd på Kulturen 1898-1902, dels som extra ordinarie amanuens (museitjänsteman), dels som slöjdlärare på sydsvenska konstslöjdslotteriet och Konstslöjdanstalten (KSAL). Både den senare och lotteriet drevs av Kulturen. I den ovan nämnda boken nämns Martin Björkman vid ett par tillfällen, han benämns som mönstertecknare och ska bl a ha ägnat sig åt plattsöms- och applikationsbroderi. Efter att Halmstadsutställningen 1901 var slut skickades en kollektion med textilier som Kulturen visat på utställningen vidare till Stockholm för att säljas av Robert Ditzinger AB Robert Ditzinger – Wikipedia däribland en gobeläng med titeln ”Natt” som Martin Björkman tecknat mönstret till. Det var knappast han själv som vävt den utan säkert någon av alla de skickliga väverskor som Kulturen brukade använda sig av (både elever vid KSAL och duktiga väverskor s.a.s. ”utanför huset” som anlitades för att i sina hem väva på uppdrag av KSAL och lotteriet). Det kan ev. finnas mer information om dessa textilier i denna bok: LIBRIS - Nordiska museets utställning ... (kb.se)

Året innan, 1900, gick den stora världsutställningen i Paris av stapeln. Dit skickade Kulturen inte några alster, men däremot gav Kulturen, enligt uppgifter i samma festskrift, reseanslag till flera olika konsthantverkare/slöjdare för att de skulle kunna åka till Parisutställningen. Deras namn står inte i boken, men en ”brodör” (alltså inte en kvinna) uppges vara en av dem som fått reseanslag. Det är mycket troligt att det avser Martin Björkman då det inte verkar troligt att Kulturen och Konstslöjdanstalten haft kontakt med särskilt många män som ägnade sig åt broderikonst (även om det var betydligt vanligare vid den tiden att män ägnade sig åt broderi).

Jag våga inte svära på att de två broderierna du bifogat bilder på är av Martin Bjrökman, men det är ju väldigt troligt. Den mindre duken är väldigt söt, men påminner inte om direkt om något jag vet att jag sett i Kulturens samlingar, däremot alster nr två mot grön botten. När jag såg bilden var det direkt något som ”sa pling” i mitt huvud. Jag vet att jag sett ett broderi mkt likt detta i vårt magasin. Tyvärr är det med all sannolikhet inte fotograferat och jag har inte lyckats identifiera föremålets inventarienummer. När det gäller applikationsbroderiet som är avbildat på din tredje bild så vet jag (tack vare mejlen ang broderiet som finns i Gamlegård i Billinge) att det ingår i Malmö museers samlingar. Det har inventarienummer MM 050471 och det finns att se här: Kringla - bonad, väggbonad

Jag bifogar en bild av broderiet som finns i Gamlegård i Billinge och en sida ur den ovannämnda festskriften som avbildar Martin Björkmans alster. De fina applikationsbroderierna visar på en stor teknisk skicklighet men är ju i uttrycket helt annorlunda än Martin Björkmans senare alster och de exempel du skickat. Kulturens grundare Georg J:som Karlin var mycket intresserad av skånsk allmoge och dräkt – kanske var det intresset något han och Martin Björkman hade gemensamt och kanske var det så att Karlin först uppmärksammade Björkmans applikationsbroderier med avbildade allmogedräkter? Det är svårt att veta – men är en spekulation.

Vänliga hälsningar,

Karin Hindfelt

;

Mejl från Jonas Björkman, 2022-01-27: "Hej! Tack, det var verkligen kul att få detta svar! Ursäkta att jag inte svarat lika snabbt. Vilket imponerande kunnigt och snabbt svar om denna person som jag trodde gått helt under radarn, men kanske får vara med på ett litet hörn i kommande forskning. Jag ska försöka spana in forskningen framöver. Det kanske tar ett tag innan de är klara.

Martin Theodor Björkman föddes 30 november 1873 i Kristianstad som son till kyrkoherde Nils Björkman och hans hustru Wilhelmina f. Håkansson. Modern dog redan 1879 och fadern gifte då om sig och fick tre nya barn. Martin är noterad som bokhållare eller kontorist och bor ett par år i Östersund under 80-talet. Fadern dör 1890 och snart söker han sig till Lund. Jag vet att hans svägerska Valborg Björkman (född Bruzelius 1876-1980) tyckte mycket om de bägge yngre bröderna till hennes make, Martin och Josef, kanske delvis på grund av delat intresse kring textil och bild.

Med vänliga hälsningar Jonas Björkman"

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.